Pesten veroordelen is te makkelijk

Pesten op de basisschool is een groot probleem. Kinderen die langere tijd gepest zijn hebben daar tientallen jaren flink last van. Maar met het veroordelen van pesten ben je er niet, het probleem gaat veel verder.

De pesters

Vaak is er bij met pester iets mis. Een deel van de pester is vroeger zelf gepest en uit angst om weer gepest te worden zorgt de pester ervoor dat de anderen bang zijn voor hem, opdat hij in ieder geval niet gepest wordt. Ook kan het zijn dat het thuis niet lekker loopt.

Pesters weten vaak niet dat wat ze doen, pesten is. En als ze al door hebben, dan overzien ze in ieder geval niet wat het betekend om gepest te worden.

De meelopers

De meelopers hebben een hele belangrijke rol, zonder hun medewerking zou de pester niet zijn kik halen uit het pesten en zou de gepeste zich niet zo eenzaam en minderwaardig voelen. De meelopers hebben meestal al helemaal niet door welke rol ze spelen. Vaak kiezen ze uit angst voor de pester en durven ze niet voor de gepeste op te komen.

De gepeste

Diegene die gepest wordt, die wordt meestal ontzien en beschermd.
Door de ouders omdat die zien hoe pijnlijk het is en door de docent. Natuurlijk moet je de de gepeste beschermen, maar niet ontzien. Ook het van school wisselen is een te eenvoudige oplossing, dat werkt niet. Juist door, op een positieve manier, met de gepeste te werken aan inzicht in het pijnlijke proces van pesten en door te werken aan alternatief gedrag steun je de gepeste. Als je de gepeste alleen maar beschermd en ontziet, doe je hem ernstig tekort. Juist door hem op een positieve wijze wel te belasten doe je hem recht, erken je zijn eigen vermogens. Ga er samen aan werken, denk mee met het kind, weet het niet beter. Voel de onmacht van het gepeste kind, ga niet zeggen dat het wel mee valt. Juist het onbegrepen voelen maakt extra eenzaam.

 

http://nos.nl/artikel/711688-andere-school-bij-pesten-helpt-niet.html